Vanaf 1 januari 2026 is e-facturering tussen btw-plichtige organisaties verplicht. Dat kan ook van toepassing zijn op jouw vereniging.
Bij e-facturatie wordt een gestandaardiseerde factuur verstuurd over een gesloten en beveiligd elektronisch netwerk zoals Peppol.
Geen zorgen! Bij een e-facturatietool stel je een factuur op zoals je dat gewoon bent te doen.
Het verschil met een factuur in Word, Excel of pdf is dat de informatie van je factuur automatisch wordt gecodeerd voor een vlotte verzending over het Peppol-netwerk. Weet dat je e-facturatiesoftware naast het gecodeerde XML-bestand ook gewoon een pdf-versie maakt. Zo kan jij je e-facturen nog vlot lezen.
Het lijkt misschien anders, maar de overstap naar e-facturatie heeft vooral voordelen voor verenigingen en freelancers.
De verplichte e-facturatie is van toepassing op de facturatie tussen Belgische organisaties en individuen (freelancers) die btw-plichtige handelingen stellen onderling (B2B). Deze organisaties moeten zowel elektronische facturen kunnen verzenden als ontvangen. Deze verplichting geldt dus niet voor facturen tussen een btw-plichtige organisatie of freelancer en particulieren (B2C).
Concreet geldt de e-facturatieverplichting in België voor:
Er zijn twee manieren om dit te controleren:
1) Via deze tool van de federale overheid controleer je gemakkelijk of je vereniging onder de e-facturatieverplichting valt. Aan de hand van een aantal vragen kom je er snel achter of je vanaf 1 januari 2026 moet overstappen op de verplichte e-facturatie
2) Ben je niet zeker of je vzw als btw-plichtig staat geregistreerd? Check op de Kruispuntbank van Ondernemingen of er bij je vereniging onder ‘Hoedanigheden’ dit staat vermeld: 'Onderworpen aan btw'.
Valt je vereniging onder de e-facturatieverplichting? Of neem je de vlucht vooruit en ga je voluit voor e-facturatie? We zetten je graag op weg met een aantal scenario’s:
Bezoek de website van de federale overheid over e-facturatie of neem contact op met OPENDOEK: