Het Privacybeleid van OPENDOEK werd duidelijk omschreven en is beschikbaar:
Foto's en videos maken van je leden of de deelnemers aan een activiteit en deze gebruiken in je communicatie mag niet zomaar. Je hebt toestemming nodig om dit te doen. Bij minderjarigen heb je toestemming nodig van een ouder of voogd. Jongeren ouder dan 18 moeten zelf toestemming geven. Je kan het template van JongDOEK gebruiken om deze toestemming op te vragen.
Op 25 mei werd de ‘GDPR’ van kracht binnen de Europese Unie. Die kleine afkorting van vier letters belooft echter een grote impact te hebben op elk bedrijf, elke organisatie of vereniging waar men adressenlijstjes bijhoudt of mailing-campagnes doet.
De ‘GDPR’ of voluit General Data Protection Regulation, is de nieuwe privacy-regeling van en voor Europa. Deze regeling zal van toepassing zijn op de hele héle grote namen (denk gerust aan Facebook, Danone, Lufthansa, Apple, Bol.com...) en de iets kleinere namen (vul hier gerust de naam van je eigen theatervereniging in) die actief zijn binnen de Europese Unie.
Hoe mag je (e-mail)adressen verzamelen? Hoe kunnen mensen zich uitschrijven uit je nieuwsbrief? Mag je ingezamelde adressen eindeloos en voor alles en nog wat gebruiken? Moet je wel of niet een DPO aanstellen binnen je vereniging? En wat is dat eigenlijk, een DPO? Kortom, wat mag nog wel en wat mag niet (meer)?
Dat gaan we het best even goed na, want sinds 25 mei 2018 is de nieuwe regeling van kracht en daar moet je dus mee in regel zijn. En de GDPR is al bij al toch vrij complex.
Gelukkig zijn er organisaties als
Beiden werkten een presentatie uit waarin klaar en duidelijk wordt uitgelegd hoe je je organisatie in regel kunt stellen.
Speciaal voor lokale verenigingen maakte Scwitch ook een aangepaste online toelichting bij die presentatie. Deze kan je hieronder bekijken, maar je moet er wel je tijd voor nemen. De presentatie duurt een vol uur, maar nadien is toch een groot stuk van de GDPR-sluier gelicht.