Waar ben je naar op zoek?

Shakespeare is dead, leve het festival voor nieuwe toneelschrijfkunst

donderdag 25 jan. 2024
Untitled design

Een festival dat zich focust op de toneelschrijfkunst? Het bestaat! Shakespeare is dead is het allereerste festival in het Nederlandse taalgebied dat hedendaagse Nederlandstalige toneelauteurs in de schijnwerpers zet en werk uit andere talen wil laten ontdekken.

Kom van 13-17 februari naar Leuven dat wordt omgetoverd tot een ontmoetingsplaats waar publiek en schrijvers, spelers en geïnteresseerden elkaar treffen. Maar dat is niet alles, ook de Theaterbib van OPENDOEK zal niet ontbreken. Tijdens Shakespeare is dead organiseren we samen met verschillende partners twee activiteiten. Ontdek ze snel hieronder en schrijf je in!

1. WORKSHOP #theaterteksten vinden en selecteren - voor leescomités en programmatoren

Heb je het gevoel dat je steeds dezelfde auteursnamen ziet terugkomen in je leescomité? Lijkt het soms alsof je intussen ongeveer elke tragikomedie gelezen hebt? Of wil je graag wat meer variatie in je programma, maar weet je niet goed waar te beginnen?

Een halve dag lang focussen we op het samenstellen van interessante programma’s onder leiding van Alain Pringels. Waar op zoek te gaan naar interessante nieuwe teksten, hoe ervoor te zorgen dat de verschillende voorstellingen die je speelt een gebalanceerd geheel vormen, of zelfs hoe je voor je gezelschap over verschillende jaren heen een identiteit opbouwt, aan de hand van de stukken die je kiest.

WANNEER: 13.02.2024 • 10:00 - 12:30
WAAR: OPEK 

2. DEBAT #gender en etniciteit op scène

Een paar maanden geleden kocht de Theaterbib van OPENDOEK de met een Pullitzer bekroonde theatertekst Fences van August Wilson aan. De uitgever vroeg toen naar de redenen voor die aankoop, aangezien het publiek van de Theaterbib bijna volledig uit witte leden bestaat; het kon toch niet de bedoeling zijn dat die de zwarte personages uit Fences gaan spelen?

Voer voor een debat waarin Filip Tielens in gesprek gaat met Aminata Demba, Mokhallad Rasem en Georgy Chtchevaev over die vraag. Want hoe spelen we teksten wanneer gender of etniciteit van de schrijver of personages verschilt met die van de spelers die ermee aan de slag willen? Kan dat wel? En hoe overtuigen we leescomités ervan niet alléén teksten te lezen van schrijvers die lijken op Shakespeare? 

WANNEER: 17.02.2024 • 12:30 – 14:00
WAAR: OPEK (box)

Andere tips uit het programma:

  • CURSUS #schrijfdag: Schrijven voor theater
    Een toneeltekst kan je vergelijken met een muziekpartituur: het aandeel van de schrijver neemt aanzienlijk af naarmate de tekst wordt omgezet naar een voorstelling op scène, maar wat is dan dat aandeel dat wél bepalend is voor het eindproduct
    // 13.02.2024 • 11:00 – 18:00
  • CURSUS #teksttheater 360°: spelen, lezen, reflecteren, kijken, bestuderen
    Een vierdaagse voor veelvraten! Elke dag gaan we kijken naar staged readings van de internationale tekstselectie en laten we onze honger erop los.
    // 14.02 – 17.02.2024 • vier dagen
  • CURSUS #speldag: spelen met teksten voor jeugd- en kindertheater
    We storten ons vandaag vol overgave op teksten uit het jeugdrepertoire en onderzoeken spelenderwijs wat deze zo aantrekkelijk maken om ze te gebruiken voor een jeugdvoorstelling. Zijn er wetten waar een tekst aan moet voldoen? En het acteerwerk daarbij? Wat te doen en niet te doen bij jeugdtheater?
    // 17.02.2024 • 11:00 – 22:00

Meer nieuws

Vosse - Goezot (c) Sofie Wanten

Amateurkunstensector inspireert lokale besturen

Actua 04.01.2024
Lees meer
Felix Van Bladel c Jong DOEK

Hoe acteren je ook beter in je job kan maken

OPENDOEK magazine 18.12.2023
Lees meer
Wim Opbrouck

Wim Opbrouck wist het even niet meer...

OPENDOEK magazine 18.12.2023
Lees meer

Ontvang alle info en updates over de theaterwereld via onze nieuwsbrief!