Waar ben je naar op zoek?

Een goede affiche moet blijven hangen

zaterdag 15 jun. 2019
Kurt Velghe
Affiches

Jullie nieuwe voorstelling is een topper, maar dat weet voorlopig alleen je gezelschap. Hoe krijg je nu de volle zaal die het stuk verdient? Een goede affiche maken is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij lijsten vijf onmisbare regels voor je op!

Kijk eens in het toilet van een café of restaurant: je wordt er overstelpt door affiches, de ene al aantrekkelijker dan de andere. Welke affiches vallen op in al die drukte? Twee aspecten zijn erg belangrijk: hun vorm en de plaats waar ze te zien zijn.

Eerst en vooral: je affiche moet iets aankondigen, in dit geval je voorstelling die eraan komt. Hoe professioneler een affiche, hoe beter de voorstelling die je publiek zal verwachten. Elke suggestie die je affiche wekt, straalt dus af op je stuk. Maar dat kan ook omgekeerd werken: als de vorm en de gekozen kleuren de boodschap in de weg staan, gaat die onherroepelijk verloren.

Uit neuro-onderzoek blijkt dat ook de grootte van de affiche bepalend is voor het effect op de kijker. Hou er echter rekening mee dat bepaalde zelfstandigen niet meer bereid zijn om affiches in de formaten A1 of A2 op te hangen in hun zaak. Beperk je tot kleinere formaten en plaats op strategische plaatsen banners (die voor de herkenning maar beter op je affiche lijken). Zo komen we automatisch uit bij de plaats waar de affiches opgehangen wordt. Vermijd plaatsen waar weinig mensen komen of waar ze geen tijd hebben om naar je affiche te kijken.

Wij vroegen Johann van Gerwen, Sophie Loomans en Gunther Swerts, allen grafische vormgever, om raad. Als je hiermee rekening houdt bij het maken van je affiche, zou je al een heel eind ver moeten komen. Het enige wat je dan nog moet doen, is ervoor zorgen dat je voorstelling ook werkelijk goed is!

‘Sporen’ - Hoger Op Stasegem
© Hoger Op Stasegem

1. Meer met minder

Een affiche is géén grote flyer. Zowel in design als in tekst geldt bovenstaand principe. Schrap details die het publiek in alle haast toch over het hoofd zou zien, beslis wat je doelgroep moet onthouden en hou dan de essentie over.

Voorbeeld: De affiche van ‘Sporen’ van Hoger Op Stasegem bewijst dat je met alleen maar een heldere titel en een bijpassend beeld al een goede affiche hebt.

‘Sassafras’ - Toneel Isegrim
© Toneel Isegrim

2. Wees coherent

Kies voor een duidelijk leesbaar lettertype, waarbij belangrijke woorden leesbaar zijn van vier of vijf meter ver. Gebruik liever niet te veel lettertypes door elkaar. Ook een complementair kleurenpalet en een coherente sfeer dragen bij tot een evenwichtig design.

Voorbeeld: De mooie affiche over ‘Sassafras’ van Toneel Isegrim illustreert hoe een lettertype en een beeld elkaar kunnen versterken. Let ook hoe de titel mooi geplaatst is voor het onopvallende plafond.

‘Tirza’ - Zwevegems Teater
© Zwevegems Teater

3. Leid het oog van de kijker

Wat moet de kijker als eerste zien, wat als tweede en derde? Kies één eyecatcher. Dit kan een foto, een illustratie, een grafisch element of juist enkel de typografie zijn. Maar zoals het cliché wil, zegt een beeld vaak meer dan duizend woorden. Het is ook wat de mensen het langst onthouden van je affiche. Ga dus op zoek naar dat ene beeld dat je boodschap onderstreept en wees niet te snel tevreden. Foto’s van (gekende) mensen hebben lokaal doorgaans effect.

Voorbeeld: Het beeld van de bijzondere viool op de affiche van ‘Tirza’ van het Zwevegems Teater trekt meteen de aandacht. Wie een tweede keer kijkt, geraakt ongetwijfeld nog meer geïntrigeerd.

Jekyll & Hyde

4. Bespeel de emoties!

De sterkste affiches wekken emotie op. Maak mensen nieuwsgierig, maak ze enthousiast, doe ze glimlachen, choqueer ze. Ga op zoek naar de emotie die het beste past bij de boodschap (in dit geval je stuk) en probeer die emotie op te wekken met een sterk beeld en een bijpassende – eventueel komische – tekst. Zo zullen voorbijgangers de affiche (en hun emotie daarbij) sneller herkennen de volgende keer.

Voorbeeld: ‘Jekyll & Hyde’ laat er geen twijfel over bestaan. Dit wordt geen plezant verhaaltje: wat je zult krijgen is drama en emotie. De uitgesproken gezichten en de vermelding van een grote cast en groot orkest versterken die indruk alleen maar.

'Hendrik IV' - Anima Victum
© Anima Victum

5. Actie!

Maak de kijkers duidelijk wat ze moeten doen om je theatervoorstelling bij te wonen. Waar vinden ze meer info en tickets, waar en wanneer vindt het stuk plaats? Als alles gemakkelijk terug te vinden is op je website, moet je alleen maar die vermelden.

Voorbeeld: Natuurlijk trekt de gelaatsuitdrukking van Hendrik IV eerst de aandacht op deze affiche van Anima Victum. En wie overtuigd is door zijn tronie, vindt onderaan meteen alle benodigde informatie. De consequente stijl bevordert de leesbaarheid, en dat is wat telt!

Meer nieuws

Peter Van den Begin in De Twaalf C Thomas Nolf VRT

Peter Van den Begin: “Ik heb meer in mijn mars dan de komiek of de slechterik”

OPENDOEK magazine 19.03.2024
Lees meer
Hannah Arendt c Niggl Radloff

'Het Pleidooi' - De magie van het begin: kijk naar theater zoals Hannah Arendt

OPENDOEK magazine 19.03.2024
Lees meer
Simon D Huyvetter en Alice Juliens c Jonas Janzegers

'De Muze' - Twee regisseurs over hun kijk op een creatieproces

OPENDOEK magazine 19.03.2024
Lees meer

Ontvang alle info en updates over de theaterwereld via onze nieuwsbrief!