Team Jacques (Brugge)

'3 Musketiers' - TeamJacques & KotéKoer vzw (c) Patrick Defort

Hoe heb jij de kneepjes van de scenografie geleerd?

“Vooral al doende. Ik ben ingenieur van opleiding, dus sowieso technisch aangelegd. Daarnaast ben ik al van jongs af aan een grote musicalfan. Ik heb er dan ook heel veel gezien en die ervaring neem ik mee om zelf dingen te gaan creëren. Verwondering is daarbij erg belangrijk. Ik voel me dan weer als dat vijfjarig jongetje dat in de Koningin Elisabethzaal naar Pinokkio kijkt. Die musical had het mooiste decor dat ik ooit zag. Heel gedetailleerd en authentiek. Als ik inspiratie nodig heb, bekijk ik zelfs de dvd opnieuw. Ook wanneer ik nu naar grote producties ga kijken, vraag ik me vaak af: ‘Hoe hebben ze dat allemaal gedaan?’ Maar natuurlijk geniet ik ook honderd procent van de show!”

 

Wat is het belangrijkst aan de scenografie in een voorstelling?

“Er moet een goed samenspel zijn tussen regie, belichting, decor, kostuums, zang en dans. Zodat je niet het gevoel krijgt dat iemand het decor heeft gemaakt en iemand anders de kostuums en dat ze pas op het laatste moment bij elkaar zijn gevoegd. Voor mij is dat ook de kracht van musical: alles valt samen in dat mooie genre.”

 

Wat is de grootste uitdaging voor de scenograaf?

“Als scenograaf van musicals wil ik soms groots en origineel uit de hoek komen. In het amateurtheater zijn er natuurlijk geen grote budgetten om aan te spreken. Als je een bewegend decor wilt, kun je niet zomaar motoren inzetten. Dan moet je creatief zijn en zoeken naar een analoge manier om dingen tot leven te laten komen. In onze productie ‘Jan zonder vrees’ bijvoorbeeld, wilden we van de ene scène heel vlug overschakelen naar de volgende. We hebben dan een draaischijf gemaakt, die onder het podium werd bediend door drie personen. ‘Patrick’, zo doopten we de draaischijf. Het is tof om decorstukken een naam te geven, zo toon je dat je trots bent op je werk en krijgt zo’n draaischijf een beetje een eigen persoonlijkheid.

 

Wat is jouw scenografisch handelsmerk?

“Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dat ik mijn decors vooral ontwerp vanuit de functionaliteit. Ik heb een hekel aan lange scènewissels waarbij het bijvoorbeeld tien seconden donker is. Alles moet dus vlot kunnen gaan. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een decor de juiste sfeer oproept. Als je aan een vijver zit, moet je het gevoel hebben dat je aan een vijver zit en dat gevoel krijg je niet als er een abstracte kubus op de scène staat.”