- Hoe wordt een droom bij jou werkelijkheid?

 

“Het meest magnifieke resultaat gaat altijd samen met een performer die zelfvertrouwen uitstraalt. Als iemand zich goed in zijn vel voelt, volgt het kostuum vanzelf. Een kostuum is als een tweede huid. Iedere vrouw kan een Ophelia zijn, elk lichaam is even prachtig. Ook voor een gezelschap met nul middelen en grote dromen kan je een knap kledingstuk maken. Laatst nog maakte ik haast zonder budget een fatsuit. Dat vergde wat handwerk, maar als je er langer naar keek, geloofde je echt in die dikke jongen.”

 

- Welk type kostuum reflecteert jouw persoonlijke missie?

 

“Ik ben een zeer genereus en gedreven persoon en voel mij soms een beetje Robin Hood. Als sociaal beestje zoek ik graag verbinding en gelijkheid op. Dat zie je aan mijn ambitie om steeds een totaalconcept te creëren. Daarin steek ik veel monumentaliteit. Ik vind dat het podiumlandschap in België trouwens meer moet durven. Lieve mensen, ga ervoor en trek je minder aan van wat anderen denken!”

 

- Wat is jouw belangrijkste theaterrol naast die van de kostuumontwerper?

 

“Het zijn er meerdere en ik doe ze allemaal tegelijk! Ik ontwerp, ben atelierchef, doe het creatiewerk, fungeer als de mama van de backstage en treed wel vaker op als psycholoog. Acteurs en dansers moeten met liefde behandeld worden. In mijn loge staan altijd bloemetjes en briefjes, tekenen van dankbaarheid. Vertrouwen geven is alles in het theater. Soms staan performers helemaal in hun blootje te rillen van de zenuwen en dan sta ik klaar met een handdoek en glas water.”

 

- Wat zoek jij in een artistiek team?

 

Een groot familiegevoel! Dat ervaar ik altijd in het amateurtheater. De spelers en medewerkers zijn er allemaal vrijwillig, gedreven door hun passie. Er is ook veel appreciatie in de backstage. Mensen vergeten soms dat je als gezelschap altijd samen een theaterstuk maakt. Het is meteen zichtbaar en voelbaar wanneer er geen nauwe samenwerking was. Als je iets met een half hart doet, ontbreekt de magie.”