OPENDOEK
Menu
OPENDOEK
  • Home
  • 2020 nr. 4: Kritiek
  • 2020 nr. 3: Loutering
  • 2020 nr. 2: Duurzaamheid
  • 2020 nr. 1: toekomst vs. traditie
  • Vorige edities
  • facebook
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Reageren
  • Colofon
  • OPENDOEK HOME
  • Log in
OPENDOEK banner
  1. 2020 nr. 2: Duurzaamheid

Wist je dat? Theater in Quarantaine

2020 nr. 2: Duurzaamheid

  • Edito
  • Koenraad en Peter Depauw: gidsen door de coronacrisis
  • De revival van het luisterspel
  • Het pleidooi
  • Kunstenaars van de reflex
  • Leescomité's
  • Goede communicatie verzekert de toekomst
  • DE SOUFFLEURS
  • Digitalisering: een nieuwe theatervorm?
  • Kunstenaars uit de coulissen
  • Scenografen en duurzame decorbouw
  • Kwantiteitstheater in coronatijd
  • Wist je Dat?
  • Column
  • Repertoire
  • Cast & crew
  • Deze zomer op theaterkamp?

Afstandstheater met Zoombeelden

Zonder publiek geen theater. En dus noodzaakt de coronacrisis ons tot creatieve oplossingen om een live-kunstvorm als theater in leven te houden. Maar voor de kijker hoeven die geen bezwaar te zijn. Zes redenen om in theater tussen kot en kind toch een troef te zien.

door Kurt Velghe & Bernard Soenens

1. Liefde voor theater

1. Liefde voor theater

“L’enfer, c’est les autres”, dacht Jean-Paul Sartre toen hij in 1943 ‘Huis clos’ schreef. In het toneelstuk zijn drie personages veroordeeld tot elkaar, opgesloten in een kamer z …

verder lezen
2. Gepest door de pest

2. Gepest door de pest

Toen de pest in London uitbrak in 1592, was William Shakespeare nog niet op de top van zijn kunnen. “Een omhooggevallen kraai, die zich tooit met onze veren”, zo beschuldigde zijn colleg …

verder lezen
3. Honderd jaar eenzaamheid

3. Honderd jaar eenzaamheid

Stel je voor: je plant ‘Het Huis van Bernarda Alba’ van Federico Garcia Lorca, waarin een Spaanse vrouw anno 1920 zich na de dood van haar man rouwend thuis opsluit en zo ook haar zes do …

verder lezen
4. Geen Chinese vrijwilligers

4. Geen Chinese vrijwilligers

Kunnen we stand-up comedy online vervangen? Nee, zou je denken, want je buldert toch pas écht als je kunt opgaan in het lachsalvo van het publiek, en een komiek komt op zijn bureaustoel nu …

verder lezen
5. Theatre is like a box of chocolates

5. Theatre is like a box of chocolates

Nassim Soleimanpour moet één van ‘s werelds beroemdste politieke gevangenen zijn. Omdat hij zijn verplichte legerdienst weigerde uit te voeren, mocht de theatermaker zijn geboorteland Ir …

verder lezen
6. Mozaïek van mensen

6. Mozaïek van mensen

Wist je dat er al lockdowntheater bestond vóór de lockdown? Deze zomer zou ‘U bevindt zich hier’ worden hernomen, een theaterhit uit 2007 van de Nederlander Dries Verhoeven. Verhoeven …

verder lezen
OPENDOEK logo

Over OPENDOEK

OPENDOEK wil als koepelorganisatie het beoefenen en beleven van theater waarderen, faciliteren en verder ontwikkelen zodat mensen zich sociaal en artistiek kunnen ontplooien.

Met de steun van

  • Info
  • Vacatures
  • Links
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Wie is Wie
  • Bestuur
  • Privacy

op facebook

Opendoek vzw

Zirkstraat 36, 2000 Antwerpen, +32 (0)3 222 40 90, secretariaat@opendoek.be
OPENDOEK op facebook / twitter / instagram
Cookies & privacy-policy — © OPENDOEK vzw — Website door undercast