Praktisch

  • Wanneer
  • Waar
    Cultuurcentrum De Grote Post, Hendrik Serruyslaan 18A, 8400 Oostende
  • Prijzen
    Basistarief: 16,00 €
  • Reservatie

Met TRUE COPY voegt BERLIN opnieuw een luik toe aan de Horror Vacui-reeks. De scheidingslijn tussen realiteit en fictie is een steeds wederkerend thema in deze reeks.

Dit keer duiken de makers diep in het leven van meestervervalser Geert Jan Jansen.

”De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.” Geert Jan Jansen in Perhaps All The Dragons

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan blijkt uit het penseel van de Nederlander te komen. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,” zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”

Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk uit de koker van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt gevat door een Duitse hoofdcommissaris en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.

Met hem als hoofdpersonage legt BERLIN de vinger op enkele zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont het gezelschap ook het universelere verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens, of variaties op de waarheid.

Lees het interview met Geert Jan Jansen in De Morgen.

In het kader van de Nacht van de Galerijen.