EINDT, geschreven door zichzelf en Niels Nijs

TGoesting

Elise wie? Je zou haar kunnen kennen als oprichter van TGoesting, als fervente liefhebber van het leven of als de befaamde eega van Niels Nijs, die de medeziel is achter TGoesting. Ze wordt gelukkig van mensen die leven uit hun buik, die niet spelen maar zijn, die geen doekjes winden rond zichzelf maar rond elkaar. En theater, zo van dat theater waar wat hoek van is, dat zo leeft tussen doen we het of niet, daarvan houdt ze ook.

 

Wat was de naam van de voorstelling die je voor het eerst regisseerde? Indien je werkte met een tekst: wat was de titel en wie was de auteur?

EINDT - geschreven door mezelf en Niels Nijs

 

Waarover ging de voorstelling? Geef een korte inhoud.

Over het leven dat zich niet oplost in tranen. Over gevoelens die bewegen zoals wij in vlotte puls. Over de liefde, al is ze niet zelfstandig. En wat als alles niets meer is? Wat als alles eindt? Kortom, over twee oude weduwen, een koppel dat gaat trouwen en een koppel dat op reis gaat. En waarin de wereld eindt binnen 24 uur.

 

Over welk moment in de voorstelling ben je het meest tevreden? Waar lag dat aan?

Het springen natuurlijk. Op een gegeven moment hebben de zes personages in al hun gekheid flashbacks naar momenten uit hun verleden. Om die overgang te maken tussen zin en waanzin beginnen ze te springen. Zo lang mogelijk.

 

Hoe heeft deze voorstelling je verder beïnvloed/ geïnspireerd? (als maker, of als mens)

Misschien kan ik EINDT wel omschrijven als een kantelmoment. Het was een duik in het onbekende. Het enige wat we hadden was een brandend blind vertrouwen. Het heeft me geleerd dat je soms gewoon moet doén, dat het soms gewoon zo simpel is.

 

Wat zou je nu aan je eerste regie willen veranderen of net behouden?

In de hangende wijnflessen op het achterplan zou ik lichtjes steken. Nu hingen ze er gewoon mooi te wezen.

 

Hoe ervoer je je werk tijdens/na het maakproces?

Ik heb het geluk gehad een fantastische cast te hebben. Theater maken is een groepsproces en varen op de flow. Die flow moet je als regie ten alle tijden bewaken. Er moet een evenwicht zijn tussen plezier en focus. Als regie moet je op de juiste moment even afstand kunnen nemen, jezelf en de groep in vraag stellen.

 

Wat wil je nog over jouw eerste regie kwijt?

Zonder mijn allerliefste husband Niels, was er geen eerste regie geweest. Mijn klankbord, mijn vangnet en mijn peper in het gat. En om alle clichés boven te halen; dat je soms op je bek gaat. Dat wij soms nachtenlang in de auto gezaagd hebben tegen elkaar. Dat ons licht even uit was. Maar dan sta je op, en pik je de flow weer op. Dat theater liefde is zeg ik u.