Maffiasco, een bewerking van Improweerwolven van Sytse Wilman en Jacqueline Fleskens

Ben Verhoeven

Ben wie? Ben Verhoeven is buiten zijn job als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen ook bijzonder actief in het improvisatietheater. Drie jaar geleden stond hij mij mee aan het doopvont van Swaajp Improtheater waar hij nog steeds passioneel lid van is. Momenteel doet hij een groot deel van de productie van deze ambitieuze groep en is hij ook gestart als lesgever in improvisatietheater. Mogelijk zag je hem al in een van hun voorstellingen die ze zowel in het Nederlands als in het Engels spelen? Ben is ook drummer en zanger en begon deze talenten het laatste jaar ook voor improvisatietheater aan te wenden. Zo is hij sinds enkele maanden lid van Commotie, een theatergroep die geïmproviseerde musicals speelt; en speelt hij geregeld percussie als begeleiding bij andere improvisatievoorstellingen.

 

Wat was de naam van de voorstelling die je voor het eerst regisseerde?

De eerste improvisatievoorstelling die ik zelf in elkaar stak was Maffiasco, een bewerking van een bestaand format Improweerwolven van Sytse Wilman en Jacqueline Fleskens.

 

Waarover ging de voorstelling? Geef een korte inhoud.

In het New York van de jaren 30 worden enkele gangsters uit een lokale bende omgekocht door de maffia. Elke nacht vermoorden de verraders een ander trouw lid van de bende. Elke dag moet het publiek op zoek naar de verraders en mogen ze er een terechtstellen. Zo proberen zij de gangsterbende te vrijwaren en zelf te delen in de winst. Het verhaal wordt binnen dit framework (gebaseerd op Weerwolven van Wakkerdam) telkens geïmproviseerd, ter plekke verzonnen.

 

Over welk moment in de voorstelling ben je het meest tevreden? Waar lag dat aan?

Ik was heel erg blij met hoe we succesvol de vertaalslag hebben kunnen maken van Weerwolven naar Maffia, omdat er nuances en aspecten anders moeten zijn die de voorstelling minder goed kunnen doen lijken als je er geen aandacht aan besteedt. Bijvoorbeeld, weerwolf word je door middel van een vloek, het overkomt je; omgekocht worden door de maffia doe je net heel bewust, en liefst zien we later in het verhaal dus ook wat diens beweegredenen waren.

 

Hoe heeft deze voorstelling je verder beïnvloed/ geïnspireerd? (als maker, of als mens)

Ik heb heel veel zin om nieuwe voorstellingen te bedenken! (En besef maar al te goed dat ik nog veel kan leren.)

 

Wat zou je nu aan je eerste regie willen veranderen of net behouden?

Ik zou het allemaal nog theatraler willen maken, en de rol van de presentator willen verminderen om meer in de sfeer van de voorstelling te blijven.

 

Hoe ervoer je je werk tijdens/na het maakproces?

Ik sta er wel kritisch tegenover, omdat ik altijd beter wil doen, maar ik ben heel blij met het resultaat en de steun van de groep.