Waar ben je naar op zoek?

Fata Urbana en Dubbele Bodems

OPENDOEK wil NT2-docenten de nodige tools in handen geven om via technieken uit theater aan de slag te gaan met cursisten Nederlands.
20191101 Fata Urbana 6
© Sofie Wanten

Voor NT2 docenten

Bij de start van het schooljaar 2019-2020 organiseerde OPENDOEK in Brussel het project ‘Fata Urbana’ en bij de start van het schooljaar 2021-2022 in Sint-Niklaas het project ‘Dubbele Bodems’.

Met zowel ‘Fata Urbana’ als ‘Dubbele Bodems’ wil OPENDOEK jou als NT2-docent de nodige tools in handen geven om via technieken uit theater en vertelkunst creatief aan de slag te gaan met cursisten en zo de Nederlandse taal meer spelenderwijs aan te leren. ‘Fata Urbana’ vond plaats in het kader van het Landjuweelfestival 2019 in Brussel, ‘Dubbele Bodems’ in dat van 2020 in Sint-Niklaas dat helaas niet kon doorgaan omwille van de coronacrisis. Beide projecten werden gefinancierd door OPENDOEK, FEST en Creative Europe.

20191101 Fata Urbana 5
© Sofie Wanten

Fata Urbana

Voor ‘Fata Urbana’ werkte Veerle Ernalsteen via proeflessen bij de 5 Centra voor Volwassenonderwijs en het Centrum voor Basiseducatie van Brussel een lespakket met extra bijlages uit voor NT2-cursisten met een basis en hogere taalvaardigheid. Dat resulteerde in drie webinars in mei 2020.

  1. De Tongen Los (voor NT2-cursisten met een basis taalvaardigheid)
    Interactieve oefeningen en ijsbrekers om de behoefte om te spreken aan te wakkeren, verhalen naar boven te krijgen, en te (her)vertellen. Voortbouwend op de werkwijze van Fata Urbana, met accent op speelse manieren van samen leren, luisteren en discussiëren.
  2. Op Verhaal Komen (voor NT2-cursisten met een hogere taalvaardigheid)
    Uitgaand van de werkwijze van Fata Urbana zoeken cursisten naar eigen verhalen en/of bewerken ze al discussiërend bestaande verhalen en vertellen ze nadien aan elkaar. Vier vertelelementen vormen een rode draad: opbouw, fantasie, emotie en expressie. Interactief en speels, vertel- en luisterplezier staan voorop.
  3. De Kracht van de Verbeelding (voor NT2-cursisten met basis en hogere taalvaardigheid)
    Een diverse reeks oefeningen om fantasie te bevorderen. Zowel korte, als meer complexe, voor cursisten met een hogere taalvaardigheid naast oefeningen voor mensen met een basiskennis van het Nederlands. Maak kennis met verschillende mogelijkheden en kies uit in functie van je eigen klasgroepen.

Het opzet was om anderstalige Brusselse cursisten tijdens een voortraject kennis te laten maken met vertelkunst. Tijdens het Landjuweelfestival 2019 volgden enkele cursisten nog aanvullende workshops vertelkunst en brachten uiteindelijk hun verhaal op het podium van het Landjuweelfestival. Dit lespakket, dat in samenwerking met Huis van het Nederlands werd gerealiseerd, wil via storytelling-technieken cursisten stimuleren om naar verhalen te luisteren, ervan te genieten en zelf te vertellen. Het reikt werkvormen en tips aan om verhalen naar boven te laten komen, verder uit te werken en ze zelf met smaak te brengen.

Downloads

20191101 Fata Urbana 14
© Sofie Wanten

Dubbele Bodems

Voor ‘Dubbele Bodems’ werkten vertelkunstenares Veerle Ernalsteen en audiomaker Ilse Cox via proeflessen bij LBC Volwassenonderwijs, LIGO Waas en Dender en een OKAN-klas van Heilige Familie in Sint-Niklaas een lespakket uit voor NT2-cursisten met een basis en hogere taalvaardigheid. Dat resulteerde ook in twee webinars in januari 2022.

  1. Is dat echt gebeurd?
    Met interactieve oefeningen en ijsbrekers willen we de zin en behoefte aanwakkeren om verhalen te vertellen. Persoonlijke verhalen over eender wie of wat: een dode kanarie, waar komt mijn naam vandaan, een moeder verliezen, opgesloten op kantoor, honderd duiven boven Kaboel ... Cursisten komen spelenderwijs en op een interactieve manier met een eigen verhaal, luisteren naar elkaars verhalen, vertellen ze door en/of bewerken ze al discussiërend en geven er samen een nieuwe draai aan. De focus ligt op emotie, expressie en opbouw van een verhaal.
  2. De podcast van mijn leven!
    Samen podcasts beluisteren maar ze ook zelf creëren. De verhalen die voortkomen uit ‘Is dat echt gebeurd’ vormen de basis voor een eigen luisterverhaal. Maar hoe vertel ik mijn verhaal het best? Hoe maak ik een basic script? Welke geluiden maken het verhaal sterker en hoe voeg ik ze toe? Daarbovenop bieden we een hoop tips en tricks om de technische kant op een eenvoudige manier aan te pakken, zonder dure apparatuur of ingewikkelde software. Met een minimum aan materiaal creëer en monteer je dus samen met je cursisten geluidsopnames, zo blijft de focus op taal en verhaal. Wie wél graag technisch werkt, krijgt daarvoor uiteraard extra opties en tips mee.

Het opzet is dat deze lesmap en de twee webinars jou en andere NT2-docenten uit Vlaanderen, Brussel en Nederland handvaten aanreiken, zodat je met de persoonlijke verhalen van je cursisten echte podcasts kan maken in de klas. Daarnaast krijg je in de lesmap ook te horen hoe het project verliep in de drie klassen: het hoe en wat, het doel, wat werkte en wat niet (zo goed) werkte. Veel meer dan in vorige trajecten Storytelling voor NT2 voelden we de noodzaak om een ruimgevulde rugzak aan te reiken met oefeningen die je op verschillende momenten kan inzetten, aangepast aan de inhoud van de verhalen die naar boven komen, de dynamiek en het niveau van de groep maar ook de intensiteit waarmee je met dit materiaal aan de slag wil of kan gaan. Met andere woorden, de drie trajecten die de basis vormen van deze lesmap kenden elk een zeer variabel verloop. We nodigen je dan ook graag uit om op basis van deze lesmap je eigen pakket samen te stellen. Knip en plak, pas aan waar nodig, voeg zelf oefeningen toe en zet dit materiaal naar je hand. Deze lesmap is bedoeld als een inspirerende start voor de oneindige wereld van theater, vertelkunst en podcasts.

Downloads

Mede mogelijk gemaakt door

Fata Urbana en Dubbele Bodems werden gefinancierd door OPENDOEK, FEST en Creative Europe.

Ontvang alle info en updates over de theaterwereld via onze nieuwsbrief!